و العصر

اللهم عجل لولیک الفرج

و العصر

اللهم عجل لولیک الفرج

و العصر

والعصر... ان الانسان لفی خسر... آری زمانه , زمانه ی خسران و زیان است و انسان چه میداند که در میان این زرق و برق ها و آسمان خراش ها و چراغ های تبلیغاتی که انگار مسحورشان شده چیزی گم کرده است؟ نشان از من نپرسید , من خود حیرانم... و منتظر فرجی که مرا دریابد تا با او به آخر والعصر برسم... الا الذین امنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر...

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

راست میگفت ما چه قدر گرفتار الفاظیم , بدون اینکه بدانیم چه هستند همین حروف ساده بی غل و غش را کنار هم میچینیم و دم از فلسفه میزنیم. ما قبل از آنکه تشنه شویم  تا خرخره سیراب شدیم و شکم عقلمان از مفاهیم انتزاعی باد کرده... 

چه قدر خواستیم به تکامل برسیم و یک شبه سیر آفاق و انفس کنیم... چه قدر کوته فکریم که کامل شدن حد یقف خواسته هایمان است, نمیدانیم تکامل اگر محقق شود انسان هم که همه ی خواسته اش از روزی که به زندگی غار نشینی بدرود گفت و پا به سرزمین وحشی "بکش تا کشته نشوی" گذاشت , راکد میشود. 

انسان از جان این فلسفه و عرفان چه میخواهد ؟ انسان...  این انسان خسارت دیده دردمند... 

کاش میشد کنار همین حوض ماهی های قرمز و فربه  خطوط آبی عرفان را پیدا کرد که به آب و نور پیوند میخورد... رقص این ماهی سرخوش را میان هیجان عمیق حوض فهمید... به راستی فرق من و این ماهی لیز در چیست؟ کمال او در شکار  تکه های نانی ست که فکر میکند از دست من دیوانه می رباید و با غرور به اعماق آب فرو میرود .  کمال من هم در این حوضی که گرفتارش شده ام و بدل دریا گرفته ام همین است. فقط دنبال پر شدنیم... گاه تکه های نان را میان کتاب ها میجوییم و گاه سر سفره ها... هیچ نمیپرسیم آخرش که چی؟ آخرش که از شدت سیری شکممان باد کرد و نفخ کردیم چه میشود؟ 

ما باید کنار این کامل شدن رشد کنیم, بارور شویم, یا باز هم شعار بدهیم و فلسفه استفراغ کنیم ؟ 

تا عبرت بگیریم...
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۲ ، ۱۳:۴۳
امیر اسکندری


این مطلب اولین جلسه از سلسله مباحث انتظار یار است


الحمدلله الذى انزل الفرقان على عبده لیکون للعالمین نذیرا، و الصلوة على من جعله شاهدا و مبشرا و نذیرا، و داعیا الى الله باذنه و سراجا منیرا و على آله الذین اذهب عنهم الرجس ، و طهرهم تطهیرا

شرح و تفسیر قرآن را اگر به معنای شرح لغات و بیان مقاصد و مدالیل آیات قرآنی بدانیم از همان ابتدای تشکیل جامعه نبوی پایه گذاری شده است. چنانچه در دل قرآن آیات فراوانی دال بر تفسیر و تعلیم کتاب الله به دست پیامبر اکرم دیده میشود. کما ارسلنا فیکم رسولا منکم ، یتلوا علیکم آیاتنا، و یزکیکم و یعلمکم الکتاب و الحکمه .  نکته ی لطیف این آیات این است که بین تلاوت شدن آیات قرآن و تعلیم حکمت آن لفظ "یزکیکم" به معنای طهارت و تزکیه نفس آمده است. این لطیفه را فعلا به عنوان یک رمز در نظر داشته باشید تا به وقتش به شرح و بسط آن بپردازیم. 

اما تفسیر قرآن کریم بعد از پیامبر اسلام (ص)توسط جمعی از صحابه رسول خدا (ص) ادامه پیدا کرد و از میان این صحابه میتوان به ابن عباس و عبدالله بن عمر و ... اشاره کرد که عمدتا به مسائل حاشیه ای و عمومی مثل شان نزول (بیان زمان و مکان نزول آیات و مصداق آیات) و بحث در مورد احادیث پیامبر در مورد آیات مختلف می پرداختند.تعداد روایاتی که تابعین به تفاسیر(!) خود اضافه نمودند بیشتر از صحابه بود و به نظر علامه طباطبایی تنها تفاوت روش تفسیری این دو گروه همین بود! از دید دشمن شناسی اینجانب در تفاسیر ابن ابی لیلی و سدی به وضوح دست پنهان یهود و بنی امیه برای ورود اسرائیلیاتی نظیر تجسم خدا و ... را در متن اسلام دید. دلیل استفاده من از لفظ متن اسلام این است که متاسفانه بعضی از اعتقادات عوام شیعه اثنی عشری نیز تحت تاثیر این خرافات قرار گرفته است . 

حالا شما تصور کنید در اوایل حکومت عباسیان فلسفه یونانی به عربی ترجمه شود و روش عقلی وارد مجالس تفسیر قرآن شود و مقارن با آن صوفی گری و عرفان کاذب نیز شروع به رویش کند. به قول علامه طباطبایی : اختلاف مذاهب  آنچنان در میان مسلمانان تفرقه افکنده بود، که میان مذاهب اسلامى هیچ ، کلمه واحدى نمانده بود، جز دو کلمه (لا اله الا الله و محمد رسول الله )، و گر نه در تمامى مسائل اسلامى اختلاف پدید آمده بود. در نتیجه در طریقه بحث از معانى آیات قرآنى متفرق شدند، و هر جمعیتى براى خود طریقه اى بر طبق طریقه مذهبى خود درست کرد. 

ادامه دارد...


۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۵۲
امیر اسکندری
سکانس 1 , داخلی, نشست داووس 

                     (سالن پر ازدحام است و در ردیف های موازی صندلی نماینده های کشور های مختلف چیده شده. اکثرا گوشی ترجمه را در گوششان فرو کرده اند و به حرف های مرد ریشوی فربه گوش میدهند. مرد انگار پایان جنگ جهانی را اعلام میکند! طوری حرف میزند که انگار هر لحظه باید منتظر تشویق حضار باشی)
  
مرد: ما به دنبال ایجاد رابطه مسالمت آمیز با همه کشور هایی که به رسمیت شناختیم هستیم.

نامرد:همه کشور هایی که به رسمیت شناختید یا به رسمیت خواهید شناخت؟

(جمعیت با گوشی هایشان ور میروند تا بهتر بشنوند. مرد سخنران چشم در چشم نامرد با خنده ای مبهم سخنانش را از سر میگیرد.)
………………………………………………………………………………………
فلش بک 

یا أیها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود و النصارى أولیاء بعضهم أولیاء بعض و من یتولهم منکم فإنه منهم إن الله لا یهدی القوم الظالمین  ﴿۵۱﴾
 اى کسانى که ایمان آورده اید، یهود و نصارى  را دوستان [خود] مگیرید[که ] بعضى از آنان دوستان بعضى دیگرند. و هر کس از شما آنها را به دوستى گیرد، از آنان خواهد بود. آرى، خدا گروه ستمگران را راه نمى نماید. (۵۱ سوره مائده)
۹ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۹۲ ، ۰۷:۴۸
امیر اسکندری